Big Pharma

Pistin meiliä Heidi Hautalalle (vihreät) Brysseliin ja sain vastauksen. Mielenkiintoinen ja kuvaava ote meiningistä, jonka seurauksena lääkkeitä tuodaan terveen järjen ja perimätiedon tilalle. Lue, eivät ole pitkiä juttuja. 

Mun meili:

"Hei!

Löysin huolestuttavan artikkelin koskien lääkeyrttien käytön ja kaupan kasvavaa kontrollia. Toivottavasti asia ei ole kuten artikkelissa sanotaan, ja jos on, haastan teidät tarttumaan toimenpiteisiin, mikäli sitä ette jo ole tehnyt.

Tässä pohjustus:

"Big Pharma Scores Big Win: Medicinal Herbs Will Disappear in EU

It's almost a done deal. We are about to see herbal preparations disappear, and the ability of herbalists to prescribe them will also be lost.

by Heidi Stevenson

12 September 2010

Big Pharma has almost reached the finish line of its decades-long battle to wipe out all competition. As of 1 April 2011—less than eight months from now—virtually all medicinal herbs will become illegal in the European Union. The approach in the United States is a bit different, but it's having the same devastating effect. The people have become nothing more than sinks for whatever swill Big Pharma and Agribusiness choose to send our way, and we have no option but to pay whatever rates they want."


Tässä linkki koko artikkeliin:

http://gaia-health.com/articles301/000301-big-pharma-scores-big-win-medicinal-herbs-disappear-eu.shtml


yst. terv.

Teemu Vesterinen"

 

Vastaus:

"Hei Teemu,

 

Netissä kiertävät tiedot vaikuttavat väritetyiltä, vaikkakin lääkeyrttien rekisteröinnissä on ongelmia. Joitakin vuosia sitten hyväksytty EU-laki yksinkertaisti hyväksymismenettelyjä sellaisilta yrttilääkkeiltä, joita on käytetty vähintään 30 vuotta, joista vähintään 15 vuotta EU:n alueella. Muillekin yrteille voidaan perustellusta syystä hyväksyä yksinkertaistettu hyväksyntämenettely. Ja vaikka äskettäinkin hyväksi havaitulle yrtille voidaan tietenkin hakea hyväksyntä käytettäväksi lääkkeenomaisena tuotteena, mutta silloin menettely, jolla vaikutus ja turvallisuus todistetaan, on mutkikkaampi.

 

EU-lainsäädännön punainen lanka tämäntyyppisissä asioissa on ollut se, että kun tuotetta myydään terveyteen suotuisasti vaikuttavana, väitteen pitää olla tutkittu ja todistettu. Se, miten johdonmukaisesti tätä periaatetta noudatetaan lainsäädännön yksityiskohdissa, riippuu kulloistenkin lainsäätäjien (= EU-parlamentti ja EU-maiden hallituksia edustava ministerineuvosto) poliittisesta tahdosta, ja usein lopputulokseen vaikuttaa enemmän tai vähemmän myös päättäjiin kohdistuva lobbaus teollisuuden taholta.

 

Eurooan parlamentin Vihreä ryhmä pitää esittämääsi ongelmaa vakavana ja on esittämässä komissiolle kysymystä lääkeyrttien lupamenettelyyn liittyvistä ongelmista (ks. liite). Toivottavasti komissio huomioi ongelman ja esittää rakentavaa ratkaisua tilanteeseen.


Suomen kannalta ongelmana on lisäksi ollut, että l
ääkelaitos on vuoden 2008 aikana luokitellut aikaisemmin vapaassa myynnissä olleita perinteisiä rohdosvalmisteita siten, että niitä voi myydä vain apteekkien kautta eli muutettu myyntiluvallisiksi "kasvisrohdosvalmisteiksi", kun perinteistä kasvisrohdosvalmistetta voi myydä kaupassa. Apteekkiin siirtyy siis kymmeniä tuotteita, osa vapaasti myynnissä jo 1960-luvulta. Rohdosten kategoriat tulevat direktiivistä, ja EU:n lääkevirasto määrittelee, mihin kategoriaan kasvirohdokset luokitellaan. Lääkelaitos puolestaan toimeenpanee luokituksen, jolloin määritellään myyntikanava. Myyntikanavaa ei määrittele direktiivi, vaan Suomen lääkelaki.

 

Parhain terveisin Hautalan puolesta,

 

Anne Hildén"

Liite:

Oral question to the Commission by Bas Eickhout

 

Subject: Directive 2004/24/EC on Traditional Herbal Medicinal Products

 

According to Article 6 of Directive 2001/83, medicinal products can only be put onto the market following their authorisation. Directive 2004/24/EC on traditional herbal medicinal products introduced a simplified registration procedure for such products. The full provisions of this Directive will come into force end of April 2011: traditional herbal medicines that will not have been registered by then will no longer be allowed to be placed on the market.

 

Some of the provisions of this directive still seem to provide undue obstacles for the registration of herbal medicines, such as e.g. the systematic request for high quality genotoxic data by the relevant authority. The simplified registration is also limited to traditional herbal medicinal products exclusively composed of herbal substances, thus excluding traditional products that also include e.g. mineral components. Finally, the directive may impact negatively on certain traditional herbal products based on non-European traditions (e.g. Ayurvedic and traditional Chinese medicine, currently often sold as food supplements), even though the Commission has recognised that Directive 2004/24/EC is not appropriate for the regulation of medical traditions based on a holistic approach.

 

 

  1. Does the Commission share the view that there are still obstacles to register herbal medicinal products? If yes, is the Commission planning on revising the assessment procedure and how?
  2. What are the experiences with a case-by-case request for genotoxicity data requirements? Has this improved the registration of traditional herbal medicinal products?
  3. When will the Commission extend the simplified registration procedure to products other than exclusively herbal substances with a long tradition of safe use, as mentioned in its Communication COM(2008) 584?
  4. What will be the effect of the full implementation of Directive 2004/24/EC, especially on herbal products of certain traditions like Ayurvedic and traditional Chinese medicine?
  5. Given that the Commission recognizes that  the requirements of Directive 2004/24/EC are not appropriate for traditional medical products based on a holistic approach, when will the Commission propose a separate legal framework that is appropriate for such products?

 

 

Powered by Etomite CMS.