Parempia klubeja!

Parempia klubeja!

Minä haluan paremmin tuotettuja stand up -klubeja. Melkein jokaisessa kaupungissa on jo klubeja, monissa useitakin ja stand up on sikäli siis levinnyt laajalti ja tulee leviämään.

Nyt kun lajia on myyty jo about viiden vuoden ajan näytöstyyliin koko kansalle, on aika ottaa seuraava askel ja tehdä kaikista klubeista koomikoiden tasoisia ja kestäviä.

Aloittelijoille tarvitaan huolella pidettyjä nollabudjetin paikkoja, mutta niissä klubeissa, joihin maksetaan kunnon lippu (yleensä liian halpa) ja koomikoille kunnon liksa, on monissa paljon puutteita.

Ja tietenkin Helsingin ja suurten kaupunkien keskustoista puuttuu vielä se ykköspaikka, joissa stand upin loisto ruumiillistuu.

Ketkä tuottavat?

Vain koomikot tietävät miten stand up -klubi tehdään. Nyt lue tuo edellinen lause uudestaan ja lue tämä lause sitten uudestaan ja jumita tässä kohdassa niin kauan, että tajuat.

Jos ei tehdä täsmälleen, kuten koomikot haluavat, klubista ei tule hyvä vaan keskinkertainen tai huono kyhäys, joka lopulta hyytyy. Aina.

Muutamat tuottajat ovat jo saaneet otteen reunasta, mutta koomikot muutenkin herkkävainuisina ja pedantteina tyyppeinä tietävät miltä tuntuu esiintyä missäkin ja ymmärtävät loppupelissä parhaiten sen, kuinka paljon yhden pienen lisätuolin hankkiminen katsomoon voi merkitä. Koomikot, sanokaa asioista. Tuottajat, ottakaa sanomiset todesta.

Tosin moni koomikkokin sohii vielä valitettavasti klubeja pystyyn vasemmalla kädellä. Siinä vaiheessa, kun koomikko alkaa järjestää klubia, hänestä tulee tuottaja. Ja tuottaja vastaa aina siitä, että puitteet ovat kunnossa.

On tarpeetonta tehdä vasemman käden järjestelyt ja ounastella sitten vuoden päivät, että kyllä se siitä kehittyy kun muutama kerta on vedetty. Ei se kehity. Itse pitää tehdä kaikki.

Miksi napsia muutaman sadan euron pikavoittoja väsäämällä johonkin hirttojuottolaan syksyn ajan "klubi-iltoja" kunnes toiminta kuolee alkuinnostuksen jälkeen omaan mahdottomuuteensa?

Miksei pistettäisi heti ensimmäisestä kerrasta lähtien hommat kohdalleen? Zaani pisti Ouluun yliopistolle klubin pystyyn ja se toimi heti ekalla kerralla täydellisesti. Kaksinumeroinen lipun hinta, tarkoitukseen vuokrattu sali ja halpa, mutta tehokas ruohonjuuritason markkinointi ja ennen kaikkea Zaanin ja kaverinsa Villen kova työ palkittiin.

Omaa rahaa riskeerattiin ja vasta ensi syksynä nähdään, onnistuiko klubi lopulta, mutta loistava alku johtui ainoastaan siitä, että puikoissa oli koomikko ja hyvistä klubeista otettiin mallia.


Mihin stand upia?

Stand upin paikka on harvoin baareissa, yökerhoissa tai pubeissa, koska niissä paikoissa viihteestä ja taiteesta tulee helposti tapettia ja taustamusiikkia eikä paikan fyysinen rakenne ole lavakomiikkaa varten. Estradiviihderavintolat on asia erikseen.

Illallispaketteja, joihin kuuluu stand upia, on olemassa ja ei se ole huono ajatus, mutta jostain syystä nämä showt ovat joskus kokkareista kalkkia esiintyjille, eivätkä ritvat ja heikit ole viinipäissään aina sen näköisiä, että tietäisivät mihin ovat tulleet. En lähde niitä kuitenkaan vastustamaan niin kauan kuin on myös klubeja, joissa stand up on ROCK!

Suomessa on jo nyt varaa valita tyyliltään erilaisia koomikoita erilaisiin tilaisuuksiin ja eri-ikäisiä yleisöjä varten. Käyttäkää mahdollisuutta.

Ei ole järkevää lähteä ravintoloitsijoiden kilpailuun mukaan. Kun yksi pystybaaripubi saa pikkukaupungissaan perjantaillensa kerran kuussa stand upia ja jengiä tulee ihan simona, kuukauden päästä naapuribaari haluaa kans. Silloin ei ole kyse stand upista vaan asiakkaista ja myyntikatteista.


Mitä vaaditaan?

Tila on tärkein. Hyviä tiloja on vähän, mutta pitää metsästää. Teatteriravintolat, teatterit, lämpiöt, salit ja klubitilat sekä ns. black box -tilat kuten Hämeenlinnan Verstas ja Jyväskylän Seisomapaikka ovat loistavia paikkoja. Monissa baareissa on kellaritila tai muu vastaava. Sinne.

Koskaan ei saa sokkona luvata stand upia mihinkään. Koomikon kanssa pitää käydä paikan päällä.

Tiivis ja matala on hyvä. Melua ei saa olla. Baarihenkilökunnan on oltava hiljaa ja jääkoneet ei saa kolista. Mitään muuta ei tilassa saa tapahtua samaan aikaan. Siellä ei saa olla yhtään peliautomaatinpelaajaa gin toniceineen kilisemässä.

Fiksu tarjoilija osaa blokata shown aikana huomaamattomasti, mutta jos viisi minuuttia ennen keikkaa kannetaan jälkiruokasorbettia pöytää, joku on ollut hyvin väärässä.

Nämä asiat pitää olla:

- Aina kaikille yleisössä istumapaikka ja ehkä taakse pystypöytiä.

- Lava.

- Äänentoisto ja valot sekä niiden satavarma käyttäjä.

- Yleisö, joka haluaa kuunnella ja on maksanut lipun.

- Yleisö lähelle koomikkoa.

- Tyhjät tilat suljetaan tai peitetään. 

- Järjestysmiehet tai vastaavat, jotka vastaavat siitä, että kännispedet lähtee lavalta kymmenessä sekunnissa ja että   yliotteen saanut hekleri lähtee tai vaikenee.

- Taustamusaa eli rokkia.

- Tiedottavia kuulutuksia siitä, milloin alkaa ja missä yms.

- Banderolleja, alkutunnareita, sisäänkuulutuksia MC:lle, logoja, nettisivuja, flaijereita, paitoja yms.

 
Muista nämä

Jos yleisö ei ole motivoitunut kuuntelemaan, klubi on tehty väärin. Liian isot ryhmät ja niiden iloinen meno on joskus haitaksi kunnon yleisölle, koska ryhmät luulevat olevansa tärkeitä.

Eli pikkujouluporukoiden ja muiden tulosta pitää tietää etukäteen ja sijoittaa ne yleisöön hajan ja sopia henkilökunnan kanssa mitä tehdään kun joku urpo ylilääkäri luulee olevansa huumorpiällikkö ja haluaa hallita klubiakin.

Kaikkia ei tarvitse ottaa sisään. Stand upia voidaan vetää vaikka kuudelle ihmiselle, jos tuottaminen on kohdallaan.

MC
Usein ei ole MC:tä. MC:tä ei aina tarvitse eikä voikaan olla, mutta silloin kun sitä käytetään, siihen hommaan pitää valita ne, jotka osaavat, koska se on illan tärkein hommeli.

MC:n homma ei ole sitä, että joutuu aloittamaan shown ja jakamaan rutiininsa pieniin pätkiin. MC:n homma on lämmittää yleisö ja saada muut näyttämään hyvältä. Tärkeintä on, että yleisöllä on positiivinen ja vastaanottavainen fiilis ja ennen kaikkea tunne siitä, että he ovat turvassa. Ja sitten eka setti sisään. Jos MC yrittää olla illan stara, se on kyrpä.

Line-up
Parasta on, että klubille tultaessa takahuoneessa on lappu, jossa lukee esiintymisjärjestys ja -ajat. Line-upit on syytä miettiä monta kertaa läpi. Järkevintä on, että joku muu kuin esiintyjät itse tekee line-upin, sillä eihän me egopullistelijat osata välttämättä aina ajatella kokonaisuutta vartti ennen keikan alkua.

Millaisen tunteen kukin koomikko jättää tupaan ja kuka on sopiva jatkamaan siitä? Ei liikaa esiintyjiä, ei yli kahden tunnin iltoja. Alkoiko ilta seitsemältä vai kymmeneltä, onko yleisö valmiina tietylle tyypille nyt vai myöhemmin? Arki, pyhä vai viikonloppu? Näistä voi kysymyksistä voi alkaa.

Valmis line-up säästää koomikot siltä autossa tapahtuvalta kyräilyltä, että kuka saa olla viimeinen tms. Se vie turhaan energiaa. Jos koomikko ei tiedä paikalle tullessaan, onko MC:nä vai tekeekö ihmiskeikan, viime hetkeen jäävä valmistautuminen voipi viedä showsta juuri sen parhaan terän, viimeisen silauksen, jonka avulla illan taso nousisi toiseen potenssiin.

Headliner
Headliner (HL) on pääesiintyjä. HL tulee tietääkseni sanasta headline, mikä tarkoittaa otsikkoa, eli julkkista, tähteä. Headline-paikka on tarkoitettu siis paitsi edes hieman tunnetulle mutta myös paikan ansainneelle taitavalle ja arvostetulle tyypille.

HL-keikan on mielestäni tarkoitus olla pitkä. Headlinerin on tarkoitus päästä surffaamaan lämpimän yleisön nauruaalloilla. Headlinerin ei ole välttämättä tarkoitus olla illan pelastaja, ainoa varma koomikko, vaan alkuillan mahdollisesti lyhyemmät ja kokemattomammat setit on syytä buukata kokonaisuutta silmällä pitäen.


Miksi parempia klubeja?

Treeniräkälässä oppii lukemaan tilanteita, improvisoimaan, selviytymään irmojen lahkeessa roikkuvasta kiimasta ja voittamaan heklaavien reiskojen luottamuksen. Mutta jos koomikko tietää klubille tullessaan, ettei hänen tarvitse stressata mistään muusta kuin omasta keikastaan, ollaan asian ytimessä.

Kun saa tehdä paljon keikkoja, joiden onnistuminen on VAIN itsestä kiinni, voi kehittää omaäänistä komiikkaa, kokeilla rajoja ja kehittyä ja päästä paremmille keikoille. Nyansseja perkele. Kyllä urahissi toimii.

Mitä tehdään kakalle?

On huonoja klubeja, koska jotkut tuottajat eivät välitä tai ymmärrä. Moni koomikko aikoo kieltäytyä jatkossa joistakin keikoista, mutta kyllä paskoillekin keikoille ottajia riittää, joten vastuu on lopulta tuottajilla. Huono klubi jättää aina yleisölle kakkaisen muistijäljen, ja selittelijöiksi ja syyllisiksi joutuvat koomikot.

Älkää menkö huonoille klubeille ja vaatikaa koko ajan kaikilta parempaa säätämistä.

Asenne on usein väärä: saadaan stand upia jonnekin ja päästään esiintymään. Sen pitäisi olla: me annamme stand upia sinne, missä sitä todella halutaan ja arvostetaan ja missä klubilla on edellytykset pysyä ja kehittyä.

Lycka till ja korjatkaa, jos olen väärässä. 

 

 

 

 

 

 

Powered by Etomite CMS.